Masa baca e-book TFAL, aku baru perasan asal aku excited sgt nk main saham. Risiko? Haha.. Nature of man. Bende yang merbahaya tu lah yang sebuk nak main.. Mengikut kajian hanya beberapa kerat jek pompuan yang main saham.. yang ramai lelaki. Sebab main saham adalah permainan yang merbahaya. Tahukah berapa ramai yang dah jadi giler dan bunuh diri sebab saham? Aku tak tahu.. Apapun aku tau memang ada.. yang pastu lebih dari 20 -30 orang. Yang bankrap pon ramai.. Saham adalah permainan yang merbahaya… kalo rasa anak jantan.. meh main saham.. Tapi kalo jadik papa kedana.. aku tak jamin… heh🙂

Aku ada mintak pendapat Akirasuri pasal futures & option. Nasihat dier jauhkan sebab ada unsur ketidakpastian. Aku respek pendapat dier, aku wat kajian aku sendirik, aku diskas dengan Ayah. Aku belek kitab fiqah Sekolah Ma’ahad aku dulu, syslibus Mesir tu wa ckp lu. Bahasa arab aku pon tunggang terbalik.. Apapun analoginya macam menjual buah yang belum berbuah. So, ketidakpastian di sini harga yang dijual tidak pasti nilai buah tersebut, dpat 10kg ke 15 kg tak tau lagi tapi harga dia fixed. Adapun dalam futures, harga fix utk masa hadapan dengan quality pon dah di tetapkan. So macam aku nak beli 10kg daging lembu minggu depan dengan harga RM15/kg. Kalo pembeli dan penjual setuju, takda masalah la kan?

Apapun, aku akan make sure betul2 dulu sebelum main futures. Option aku blur lagi. Buat masa terdekat ni aku hanya nk main IPO ngan on board punyer stock.. Good luck buddy.. Sibukkan kepala otak ko.. Jgn igt pasal dier lagi.. huh..

-Fuad-