Dah 2 hari aku dok main dengan Metastock. Memang power. Stakat ni aku baru main K-One stock pastu dok guna Moving Average. Yang lagi best Metastock boleh masukkan formula, so boleh la nk cipta pencak sendirik. Nak boh nama apa pon sukeati. Contoh brader ni guna indicator chap ayam. Katanya gabungan Gann/Fibo + ADX + Parabolic. Apapon setiap pemain saham sepatutnya ada pencak (indicator) ciptaan sendirik dan jugak index sendirik cth macam KLCI (Kuala Lumpur Composite Index). Aku still tgh pikir saham apa yang aku nak masukkan dalam FI (Fuad Index).

So apa yang nak buat lepas ni:

  1. Study Fundamental Analysis utk 4 company. Apsal dah jadik 4? Sebab IRIS dikategorikan speculative stock.
  2. Wat paper trade. 
  3. Pikir senarai stock utk buat FI
  4. Make sure tulih e-book utk MA sebelum Raya.

So slamat mencuba.. Aku boh sket snapshot indicator MA yang aku dok godek2 2-3 hari nih..

 Graph kat sebelah ni menunjukkan aku plot MA utk 10 hari. So, aku bleh tgk kat mana sell signal ngan buy signal dia. Ini graph aku capture sebelum aku jumpa cara nak buat indicator aku sendiri. Nnti aku boleh wat satu lagi indicator yang boleh tunjuk kat mana kene jual dan beli. Mungkin weekn ni kot boleh spend masa godek2 indicator nih. Maklumlah bulan pose. heheh.

Haa yang ni plak aku plot MA utk 10 hari (kaler biru) ngan MA utk 50 hari (kaler hijau).

Nampak tak perbezaan dia.? Kalo pakai yag 10 hari, brapa kali dah aku dok jual beli tapi guna 50 hari punya MA, fluctuation buy/sell signal dapat dikurangkan. Apapon semuanya bergantung kepada saham tu samada 10 atau 50 hari atau apa2 saja hari utk mendapat signal yang terbaik. Blajar lah dan kaji lah lagi..

Orait.. Slamat main saham.. dan Slamat beribadat di bulan Ramadhan 🙂

-Fuad-