Ari Sabtu lepas aku beli buku Stock Performance Guide keluaran Dynaquest. Actually Pakdi yang bagi suggestion soh beli buku ni dalam forum bicara jutawan. Walaupun less than expected isi kandungan dia tapi aku berpuas hati dengan ranking yang dia buat. Dan jugak maklumat yang diberikan mostly amat berguna utk menilai sesuatu saham.

Pada aku mostly sume info tu boleh dapat kat internet, tapi cara dia compile memudahkan orang macam aku yang takde idea nk pilih saham apa. Sebab sebelum ni aku main pilih jek saham tanpa sebab, semalam aku dah pikir criteria yang perlu aku tapis utk monitor saham ni. Cara aku:

  1. Aku pilih ranking yang 5.5 bintang ke atas sahaja (Stock Performance Guide)
  2. Aku pilih yang Syariah Compliance
  3. Aku pilih plak yang harga bawah RM2.00 seunit
  4. Pastu aku nk carik yang bagi dividen
  5. Lepas tu baru aku nk study dia punya info.

Harap2..tak byk sgt la lepas tapis tu. Tapi sebab guide to bagi saham main board jek, kenelah aku study main board je dulu. Slamat berjaya…

-Fuad-